Jens Peter Karlsson – dramatiker & regissör

JIMMIE ÅKESSON

Följ med in bakom kulisserna under den svettiga Almedalsveckan och smyglyssna på upprörda samtal i riksdagens korridorer. Pjäsen ger er fullständig tillgång till Sverigedemokraternas innersta kärna, samt presenterar segraren i nästa val långt innan expertkommentatorerna på TV. Efter det här kommer det vara poänglöst att rösta. Urpremiär i Teaterrepubliken september 2012. (Minst 4 skådespelare, 2 kvinnor och 2 män.)

Ett flöde som peppras med vass komik och är rakt igenom underhållande. Det är handlar om en slags teater som är smart tillgänglig i formen, men ivrigt uppfordrande i innehållet. Anders E Larsson, Kristianstadsbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

RÖSTRÄTTEN

Eleverna på skolan planerar en strejk! Vänstertomten, Mittenextremisten och Högerspöket från den kommunala barn- och utbildningsnämnden rycker ut för att avstyra det hela. Men mötet med eleverna kommer istället att handla om vem som har rätt att göra sin röst hörd. Urpremiär på Regionteater Väst januari 2014. (3 skådespelare, för barn 13–16 år.)

Det är mycket i skolan som följer mallarna. Men former behöver brytas ibland för att man ska se mönster, för att man ska bli lagom omskakad och börja tänka på riktigt. Teater är ett medel för det. Men också teater har sina former som behöver brytas. Att blanda verkligheten med teaterns är ett rätt spännande sätt. Regionteatern lägger allvarligt krut på att verkligen öppna vägarna till sin unga publik. Marita Adamsson, Bohuslänningen.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

DEN UTOMEUROPEISKA INVANDRINGEN

En profetisk berättelse om det muslimska maktövertagandet i Sverige. Hans-Olof Andersson (SD), ledamot i Region Skånes kulturnämnd, skriver i en reservation att föreställningen är "ett projekt som öppet säger sig ha tendentiösa politiska syften. När konsten blir en slav under ett maktsystem på detta sätt kan det knappast resultera i några konstnärliga värden." Urpremiär i Teaterrepubliken september 2012. (Kortpjäs för 1 kvinna och 2 män.)

Här blir SD:s islamofobiska visioner utdragna till sin karikatyriska spets. Sverigedemokraterna gör ändå klokt i att skicka en eller annan valstrateg till Teaterrepubliken. Av sina fiender får man ofta de bästa tipsen. Nils Schwartz, Expressen

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

SKÅNES BEFRIELSEFRONT

Skåningarna har med sina bara händer grävt sig loss från förtryckarstaten Sverige och Skåne flyter nu fritt i Östersjön. Självständigheten är ett faktum. Men problemen hopar sig snabbt för den nya nationen. Gamla rivaliteter kommer upp till ytan och ett inbördeskrig verkar oundvikligt. Urpremiär på Teater 23/Teaterrepubliken februari 2013. (Minst 6 skådespelare, 3 kvinnor och 3 män, för ungdomar.)

Skånes befrielsefront är ett åskådningsexempel i Brechts anda, man kan tänka på både Svejk i andra världskriget och Mutter Courage. Chaplins “Diktatorn" och Monty Pythons "Life of Brian" finns också med i bakgrunden. Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

EN MAKROEKONOMISK KÄRLEKSHISTORIA

Hur kan en rationell människa göra något så dumt som att bli kär? Och framförallt hur påverkar det valutakursen och den långa räntan? En romantisk komedi som söker svar på den uråldriga frågan: "Vad är pengar egentligen?" Urpremiär i Teaterrepubliken oktober 2011. (2 skådespelare, 1 kvinna och 1 man.)

Ingen annan teatergrupp bedriver ett så långsiktigt politiskt projekt med sina uppsättningar. [...] I detta samhälle kan jag inte tänka mig mer angelägen teater än Teaterrepublikens. De korrigerar “informationsassymetrin". Brecht skulle vara stolt över deras "lehrstucke". Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

AYN

En episk historia i en värld där den rationella egoismen är den givna ledstjärnan. En värld där suveräna individer ingår frivilliga kontrakt och staten endast ansvarar för den judiciella makten. En värld där altruistiska handlingar är undantagslöst destruktiva. En värld utan parasiter. Urpremiär i Teaterrepubliken september 2010. (5 till 15 skådespelare.)

Teaterrepublikens Ayn hör till det klyftigaste och roligaste jag sett på en teaterscen. Jens Peter Karlssons pjäs bygger på karaktärer ur Ayn Rands litteratur, och på den sektliknande grupp av Rand-anhängare som ironiskt kallade sig Kollektivet. Man får intrycket att det räckt att sampla Rands liv och verk för att denna inspirerade politiska satir skulle uppstå. Så enkelt är det förstås inte, med det säger något om textens skärpa och sväng. Malin Krutmeijer, Aftonbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

MÄNNISKOR FRÅN ANNAN KÄLLA

En övergiven mor, en dotter som kämpar för sin överlevnad i ett utarmat Sverige och en far försvunnen i jakten på det förlovade landet. En dag anländer en man från myndigheterna med moderns obetalda skulder i portföljen; hon har inget att erbjuda förutom sig själv och sin trasiga familj. Dottern har dock inte för avsikt att låta sig styras av denne man. Urpremiär på Skillinge Teater/Teaterrepubliken, september 2009. (3 skådespelare, 2 kvinnor och 1 man.)

Det är en drömlik pjäs med spända övertoner. Dialogen, replikerna böljar mellan stelt, korthuggna, teatraliska och pompösa meningar till våldsamma utbrott med ett snabbt rabblande språk som hämtat från gatan. [...] Jag är helt uppslukad av denna pjäs, den gav mig en stark upplevelse och jag kommer att brottas med texten länge. Och det är riktigt bra teater. Robert Dahlström, Ystads Allehanda.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

VÄNTAR PÅ DIG

I mörkret väntar hon på någon – oklart vem, kanske hon inte ens vet själv. Mannen som kommer dit söker efter sin hustru. Ficklampan han bär skänker det enda ljuset och i mörkret utanför hörs ljud på väg hitåt. Pjäsen är en modern skräckberättelse som hämtar inspiration från japanska spökhistorier och den kristna tanken om skärselden. Urpremiär på Teatr Weimar oktober 2008, som en del av föreställningen Blodvemberfest, därefter på Unga Dramaten oktober 2009. (2 skådespelare, 1 kvinna och 1 man.)

Föreställningen vilar på en stabil, existentiell botten där Jens Peter Karlssons teknik att lämna mycket plats åt tystnaden mellan repliker som går runt och runt, ibland för tankarna till Jon Fosse. Det börjar ganska abstrakt, men när historien vecklas upp och platsen vi befinner oss på fylls med mening, djupnar berättelsen och lämnar ett avtryck som skaver. Fredrik Pålsson, Sydsvenskan.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

vatten krig

Ett dagvattenutlopp vid en avskild strand. Tre barn leker krig i sanden. Det mörka röret visar sig vara en oemotståndlig lekplats, och snart utmanar de varandra om vem som vågar krypa längst in i det okända. Men ingenting hade kunnat förbereda dem för vad som kommer ut ur röret. Urpremiär i Teaterrepubliken februari 2010, därefter Propellerteatern november 2017. (3 skådespelare, 1 kvinna och 2 män, för barn 8–12 år.)

vatten krig är en omtumlande upplevelse. Först så realistisk, vardaglig, ett avloppsrör, rinnande vatten, stenar och grus – varje småunges dröm. Sedan så konstig, verklighetskantrande, farlig. Känslan efteråt är en glimt genom revan in i något helt annat. Caroline Alesmark, Skånska Dagbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

tvilling stjärna

Två motvilliga plastsyskon och ett mystiskt hål i väggen kan bara betyda bråk. Men inför det okända är det inte så dumt att vara två, och snart kommer de att länkas ihop på mer än ett sätt. Urpremiär på Teater 23 mars 2008. (2 skådespelare, 1 kvinna och 1 man, för barn 7–11 år.)

För trots att det börjar som grå realism så vore det inte Jens Peter Karlsson om han inte också förde in det fantastiska. [...] Att syskonen växer ihop är ett genialiskt påhitt som både fungerar som ett rent praktiskt, fysiskt problem och samtidigt förstås är en symbol på alldeles rätt nivå för barn som precis börjat ana vad ett symboliskt tänkande innebär. Fredrik Pålsson, Sydsvenskan.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

IBSENS LILLE EYOLF

En parafras på Henrik Ibsens mest moderna och minst kända storverk: Lille Eyolf. När det helgonlika barnet Eyolf förolyckas och hans bräckliga lilla kropp dras ned i den djupa fjorden lämnas familjen kvar med skulden och alla de hemligheter som förgiftar deras liv. Men den största hemligheten följer med den lille pojken ned i djupet. Vad gjorde han tillsammans med de fattiga barnen i byn? Urpremiär i Teaterrepubliken augusti 2008. (4 skådespelare, 2 kvinnor och 2 män.)

Nu visar den 31-årige Malmödramatikern Jens Peter Karlsson att även Lille Eyolf från 1894 kan skrivas om till en rapp drabbande nutidspjäs laddad med konflikter omkring kroppsideal, pengamakt och förbjudna begär. [...] Karlsson/Thorsson skildrar en obarmhärtig barnvärld där man sorglöst odlar fascistoida kroppsideal och mobbar avvikare som Eyolf. Men Eyolf finner vägar att köpa vänskap, köpa tjänster av de hungriga barnen. Han blir rent av manipulativ. Med sin patetiska tantportmonnä fylld av enkronor får Eyolf de andra barnen att dra ner sina byxor och utföra pinsamma nummer. Pengarna strös ut på scenen och man ryser av indignation. Theresa Benér, Svenska Dagbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

ÖVERLÄKAREN ÄR DÖD, SEDERMERA BEGRAVD

Överläkaren är död, nationen är hotad av en virussjukdom och två star-cross'd lovers söker desperat efter en utväg. Urpremiär på Malmö stadsteater april 2007, i bearbetad form med titeln Sedermera död. (4 skådespelare, 2 kvinnor och 2 män.)

Jens Peter Karlsson går i Sedermera död ut i en galghumoristisk komedi om den tokiga kärlek som kan bejakas när folk dör som flugor i epidemin och inga konventioner längre har sin plats. Den unge sjuksköterskan Jörgen och den betydligt äldre Cathrine för en absurd kamp om åtrå och drömmar över kvinnas nyss avlidne man. Här finns även schlagersjungande likbärare och döda i en bisarr paradox om livskraft mitt i döden. Theresa Benér, Svenska Dagbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

MORMOR OCH MORFAR OCH MONSTER

Världen är farlig. Därför har mamman låst dörren med tunga kättingar, så att ingen kan komma in – eller ut. Men dottern vill ut i världen: hälsa på sina morföräldrar och börja skolan igen. Hon har inget annat val än att rymma, men nyckeln till dörren är gömd, och dessutom verkar det bo någonting otäckt under bordet. Urpremiär på Teater 23 oktober 2006. (3 skådespelare, samtliga kvinnor, för barn 8–12 år.)

Skräckkomedin lockar till både skratt och skräck. [...] Här finns stunder av lysande situationskomik, här finns kusliga stämningsladdade stunder och här finns budskap. Fastän föreställningen slutar lyckligt dröjer sig en lätt olustkänsla kvar. Kanske finns det trots allt saker där ute som det är värt att vara rädd för. Likväl måste man ut och möta dem. Elin Wrethov, Helsingborgs Dagblad.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.