Jens Peter Karlsson – dramatiker & regissör

EIGER

Den väldiga nordväggen på Eiger kallas Mordwand på grund av sin dödlighet. En 1800 meter nästan vertikal bergvägg, där stormar och is eroderar klippan och gör klättringen stundtals livsfarlig. Men utsikten från vår veranda är hänförande – vänta tills du får se den med egna ögon!  I Eiger möter vi tre föräldrar på bristningsgränsen. Urpremiär i Teaterrepubliken mars 2015. (3 skådespelare, 2 kvinnor och 1 man.)

Han har en ibsensk förmåga att i sin exakta dramatiska komposition driva rollgestalter till gränstillstånd, där de visar sina mörkaste sidor. Ibland ser vi deras rationella resonemang föra dem till rena vansinnesdåd. Theresa Benér, Svenska Dagbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

DEN AVVIKANDE MENINGEN

Under fem år har jag studerat och skrivit texter om fascismens återkomst och den nykonservativa vågen som sveper över samtidsdebatten. Det här pjäsen är resultatet av det arbetet. En dokumentär om den moderna tidsåldern och den oroliga framtiden som ligger framför oss. Urpremiär på Regionteater Väst september 2015. (2 skådespelare.)

Det är en briljant idé att på ett så befriande enkelt sätt slopa dramat och bara låta fakta tala för sig själv. Verkligenheten är nog så dramatisk som den är. Jag hoppas att inte bara högstadieeleverna får chans att se Den avvikande meningen, utan att alla kan få chansen att sätta sig i skolbänken igen. Sara Kirrudd, Bohuslänningen.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

NATTVAK

Ni åt mjukglass när jag kom, du och din syster i solskenet. Er mamma lämnade av er vid kiosken. Hon ville inte träffa mig. Sedan åkte vi – genom barrskogen och förbi de små, mörka sjöarna. Din syster somnade i baksätet, det gjorde inte du. I backspegeln såg jag dina ögon; du släppte inte mig med blicken.

Huset ligger bland träden och kullarna. Du och din syster fångar spindlar i den förfallna ladan. Ibland verkar du nästan lycklig. Men jag misstänker att du inte sover om nätterna. Du står i dörren till sovrummet och betraktar mig. Jag minns att jag vaknade av en mardröm. Hur länge har jag sovit? I mer än femton år, viskade någon i min dröm. Urpremiär i Teaterrepubliken april 2014. (3 skådespelare, 2 kvinnor och 1 man.)

Dialogen är knivskarp och rymmer under ytan en skälvande klangbotten av minne, arv och dolda anklagelser. […] Obönhörligt fogas delarna samman till en på en gång poetisk och gastkramande helhet. Boel Gerell, Sydsvenskan.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

VÄSEN

Ett barn är på väg hem till sin farmor. Mitt i skogen, på stigen där barnet promenerar, har ett märkligt väsen från en annan värld plötsligt dykt upp och hindrar barnet från att ta sig vidare. Urpremiär på Teater 23 2018. (2 skådespelare, för barn 4–7 år.)

På många sätt är också Väsen en klassisk saga för vår egen tid där mötet med det okända blir en utmaning för barnet som måste vara modig men också öppen för det som är annorlunda – är han bara det så slutar det med vänskap och berikande upplevelser. Samtidigt är Väsen så mycket mer än en fin och empatisk berättelse. […] Väsen visar verkligen att det enkla kan växa och blir hur stort och egensinnigt som helst när fantasin får råda. Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

MÖRKRÄDD

Det är en mörk tid vi lever i. Eller lurar våra ögon oss? Är det mörkt för att vi blundar? Kanske lever vi i det ljusaste ögonblicket i mänsklighetens historia. Ögonblicket innan vi äntligen blir fria. Två besökare i klassrummet. Besökare från en annan position i rumtiden. De kanske har svaret på alla våra frågor om framtiden. Men vill vi verkligen veta? Tänk om alla våra rädslor är befogade. Urpremiär på Masthuggsteatern september 2016. (2 skådespelare, för ungdomar.)

Paret är ute på en räddningsmission och trots den fiktiva distansen är de upplysta om oss och vår tid, de kan se både framåt och bakåt. I den svävande kontakten blandar Jens Peter Karlsson fakta och fiktion om allt från politik till fysiska lagar. Han använder begrepp och kunskaper som skolorna behandlar i de aktuella åldrarna. Sagan om hot, osäkerhet, utstötning och angiveri får faktiska fästen, till och med elevernas mobiler har en aktiv roll. Lis Hellström Sveningson, Göteborgs-Posten.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

EREMIT

Fristående fortsättning på Väsen, för äldre barn. Mitt i ett kärr har tre vilsna själar tagit sin tillflykt. Runt om våtmarken rasar en väldig brand; det hävdar Erling åtminstone. Men Majda är skeptisk. Hon har inte sett några flammor, och hon börjar snart misstänka att Erling är tokig med allt sitt prat om mystiska ljus i himlen. Urpremiär på Teater 23 februari 2019. (3 skådespelare, 2 kvinnor och 1 man, för barn 10–14 år.)

"Jens Peter Karlsson är skicklig på att utmana publiken, få oss att reflektera över vår nutid och alla rädslor”. Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

BRODERSKAP

En dokumentär, baserad på autentiska citat, om två bröder. Den är ene dramatiker på vänsterkanten. Den andre är chef i ett kommunalt bolag, och han visar sig hysa allt starkare högerextrema åsikter. Pjäsen undersöker hur en radikaliseringsprocess kan förändra någons hela världsbild på ett par månader. Vad händer när familjebanden testas till bristningsgränsen? Urpremiär på Folkteatern Gävleborg mars 2018. (2 skådespelare, 2 män.)

Den sticker kyligt och lite sorgset ner handen i ett getingbo. För att den måste. För att det finns rätt och fel. Bodil Juggas, Arbetarbladet.

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

SAMFUNDET

“Du förgiftar mig. Det är naturligtvis inte din avsikt. Du tror att du bara har goda avsikter. Du tror verkligen det. Att du vill det bästa för mig. Och du tror att du älskar mig. Ibland tror jag det också. Att jag älskar dig. Men egentligen vet vi bättre. Egentligen vet vi det. Att det inte är kärlek vi känner. För varandra. Det är något mycket mer destruktivt." Urpremiär i Teaterrepubliken oktober 2017. (2 skådespelare, 2 kvinnor.)

Teaterrepubliken har i höst sett dramatikern Jens Peter Karlssons återkomst, med den obehagliga psykologiska thrillern Samfundet, där Ester Claesson och Andrea Edwards balanserar i Karlssons pinterska dialoger, så fulla av avgrunder. Theresa Benér, Made by Malmö.

Ladda ner pjäsen som 
pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.

NOLL SEKUNDMETER

En mordbrand på Hanö. Två döda föräldrar och ett brandskadat barndomshem. Dottern vill återuppbygga, men just i detta ögonblick sitter förövaren på färjan från fastlandet – och snart är den framme … Urpremiär på Radioteatern SR september 2015. (4 skådespelare, 2 kvinnor och 2 män.)

Ladda ner pjäsen som pdf-fil. Materialet är skyddat av upphovsrättslagen och får endast användas för privat bruk.